دوشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»/ پیش بینی و تحلیل کنش و واکنش‌های دو حزب سیاسی در انتخابات آتی ایالات متحده آمریکا
فکرشهر: تغییری که در رویارویی مجدد دموکرات ها با رقیب تکراری ادوار گذشته این امکان را برای آنها فراهم کرد تا با معرفی شخصی چون «هریس» به عنوان کاندیدایی جوان و به نسبت ناشناخته برای عموم، جبهه رقیب را آشفته و موقعیت خود را بهبود بخشند. جایگزینی زنی رنگین پوست با...
کد خبر: ۲۰۰۹۹۱۱
يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۰

پس از نمایش ضعیف «بایدن» در مناظرات انتخاباتی و ترور نافرجام «ترامپ» که منجر به محبوبیت بیشتر کاندیدای جمهوری خواهان در اذهان شهروندان آمریکایی شد، دموکرات ها با پروژه خداحافظی بایدن از رقابت های انتخاباتی و اجماع بر کاندیداتوری «کامالا هریس»، شوری دوباره به کمپین خود دمیدند و با قدرت به گردونه رقابت ها بازگشتند.

تغییری که در رویارویی مجدد دموکرات ها با رقیب تکراری ادوار گذشته این امکان را برای آنها فراهم کرد تا با معرفی شخصی چون «هریس» به عنوان کاندیدایی جوان و به نسبت ناشناخته برای عموم، جبهه رقیب را آشفته و موقعیت خود را بهبود بخشند. جایگزینی زنی رنگین پوست با ۵۹ سال سن علاوه بر مزیت جوانی نسبت به بایدن و ترامپ، بیانگر اعتقاد و پایبندی حزب دموکرات به حضور متنوع و متکثر جنسیتی و نژادی در تشکیل دولت و مدیریت آینده جامعه در ایالات متحده است که می‌تواند به عنوان محرکی قوی در جلب آرای حوزه‌های رای گیری کلیدی از جمله زنان سیاه پوست عمل نماید. کاندیدای جدید دموکرات ها با پیشینه رای آوری خود در مجلس سنا، آن هم در ایالتی مانند کالیفرنیا، نشان داده است که می‌تواند رای دهندگان سفید پوست، سیاه پوست، لاتین تبار و دیگران را به نفع این حزب به پای صندوق‌های رای بکشاند.

علاوه بر آن، این تغییر امکان ارایه گفتمانی جامعه پسند بر مبنای از خود گذشتگی، احترام به خواست اکثریت و اعتقاد به تکثرگرایی را برای دموکرات ها در مجمع ملی شیکاگو فراهم کرد.

در روز نخست این مجمع، «جو بایدن»، رئيس جمهور آمریکا، در یک سخنرانی پرشور، با اشاره به تلاش ترامپ در دو قطبی سازی جامعه با نپذیرفتن نتایج انتخابات سال ۲۰۲۰ و واکنش هواداران او در حمله به ساختمان کنگره، این عمل را تهدید دموکراسی خواند و از مردم آمریکا خواست که در سال ۲۰۲۴ با انتخاب «کامالا هریس» از دموکراسی در این کشور محافظت نمایند. او در بخشی از سخنرانی خود به تلاش‌های دولتش برای پایان دادن به جنگ و جلوگیری از گسترش بیشتر آن در خاورمیانه اشاره کرد و خواستار آتش‌بس، آزادی گروگان ها و رساندن کمک‌های بشردوستانه به غزه و ایجاد صلح برای پایان دادن به رنج مردم غیرنظامی فلسطینی شد.

در این همایش، «باراک اوباما» که یکی از مهم ترین سخنرانان آن به شمار می آید، این انتخابات را فرصتی برای استمرار دموکراسی با انتخاب کاملا هریس دانست. 

او گفت: «حزب جمهوری‌خواه مبتنی بر اشخاص شده است، در حالی که ما به کسی نیاز داریم که آرزوهای خود را کنار بگذارد تا به آرزوهای کشور برسد. مشعل میان بایدن و هریس دست به دست شده و حالا نوبت همه ماست تا برای آمریکایی بجنگیم که به آن ایمان داریم.»

او در ادامه، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد جمهوری‌خواهان را متهم به استفاده ابزاری از قدرت در راستای کمک به خود و دوستان ثروتمندش نمود. او گفت که ترامپ با خودخواهی لایحه‌ای را که برای حفاظت از مرزهای جنوبی ما موثر بود، نابود کرد، زیرا دید که این لایحه به مبارزات انتخاباتی او آسیب می‌رساند. 

«اوباما» در بخش دیگری از سخنان خود در مورد ممنوعیت سقط جنین در برخی از ایالت‌ها گفت که ترامپ ظاهراً اهمیتی نمی‌دهد که زنان حق آزادی تولیدمثل را از دست بدهند چون شخصاً روی او تاثیری ندارد.

اوباما تاکید کرد که ایالات متحده باید نیروی خوبی باشد و از دموکراسی حمایت کند و این همان چیزی است که کامالا هریس و اکثر آمریکایی‌ها به آن اعتقاد دارند.

او افزود: «وظیفه ما قانع کردن مردم نسبت به این مساله است که دموکراسی به حل مشکلات کمک می‌کند و کامالا می تواند این امر را محقق کند.»
«بیل کلینتون»، چهل و دومین رییس جمهور آمریکا نیز در این همایش، «ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده را به «دروغ‌گویی» متهم کرد و گفت: «او خودشیفته‌ای است که مصالح خود را بر مصالح کشور ترجیح می‌دهد. ترامپ کسی است که هرج‌ومرج می‌آفریند و بعد آن را هدایت می‌کند».

«کلینتون» به قانون اساسی ایالات متحده اشاره کرد و گفت که انتخابات نوامبر تصمیمی بین «ما، ملت» و «من، من و من» است که تنها دغدغه فکری ترامپ است.

او گفت که این یعنی مردم آمریکا «باید راهی برای حرکت به جلو در کنار هم پیدا کنند» و «ایالات متحده را به جای بهتری تبدیل کنند.»

«تیم والز»، معاون اول کاملا هریس که از دیگر سخنرانان این همایش بود، اظهار کرد: «در مینه سوتا، ما به همسایگان خود و انتخاب‌های شخصی آنها احترام می‌گذاریم.»

او شعار انتخاباتی خود را در این همایش تکرار کرد و گفت: «سرتان به کار خودتان باشد، حتی وقتی که با دیگران موافق نیستید.»

او گفت که طرح دوره دوم ریاست جمهوری آقای ترامپ، «دستور کاری است که به هیچ کس به جز ثروتمندترین افراد و افراطی‌ترین صداها در کشور ما خدمت نمی‌کند. دستور کاری که هیچ کاری برای همسایگانی که گرفتار هستند انجام نمی دهد.»

«نانسی پلوسی»، رییس سابق مجلس نمایندگان هم درباره شورش ششم ژانویه در ساختمان کنگره صحبت کرد و آقای ترامپ را به خاطر آنکه «با شادمانی» سیاست خشونت را در پیش گرفت مقصر دانست.

او گفت: «فراموش نکنیم که در روز ۶ ژانویه چه کسی به دمکراسی تعرض کرد و در آن روز چه کسی دمکراسی را نجات داد.»

سخنران دیگری که در این همایش در حمایت از کاملا هریس سخنرانی کرد، «کریس مورفی» از اعضای مجلس سنا بود که با همکاری تیمی فراجناحی به یک توافق امنیت مرزی دست یافتند که البته به گفته او در پی فشارهای دونالد ترامپ این توافق ازهم پاشید. او در پاسخ به حملات کمپین ترامپ و متحدانش به کامالا هریس در خصوص مسائل مرزی و ورود انبوه مهاجران غیرقانونی به داخل کشور با اشاره به آن توافق گفت:«ترامپ آن لایحه را نابود کرد چون می‌دانست که اگر مشکل مرزی را حل کنیم، او توانایی‌اش برای شکاف انداختن بین ما را از دست می‌دهد.»

او گفت: «کامالا هریس می‌داند ما می‌توانیم کشوری از مهاجران و قوانین مهاجرت باشیم. برای همین وقتی رئیس جمهور شود آن لایحه را برمی‌گرداند و تصویب می‌کند.»

با مرور سخنرانی های انجام شده در مجمع ملی دموکرات ها و شعارهای مطرح در طول مبارزات انتخاباتی این حزب، شاید بتوان گفتمان مطرح شده را بازتاب نظرات و تمایلات چپ‌گرایانه اوباما دانست. او که از نخبگان آکادمیک و از دانشگاهیان روشنفکر جامعه آمریکا است و درحال‌ حاضر نمایندگی تفکر اصلی حاکم بر حزب دموکرات را بر عهده دارد با سیاست‌های چپ‌گرایانه و رویکردهای لیبرال دموکراتی خود درصدد اجرای گفتمانی است که بر لزوم اولویت جامعه بر فرد و نقش مهم‌تر آن تاکید دارد. گفتمانی که مدعی ترویج دموکراسی، آزادی، حمایت از حقوق بشر، اجرای سیاست های محیط زیستی، همکاری های اجتماعی و... می باشد؛ گفتمانی که در خلال برگزاری مجمع ملی دموکرات ها در شیکاگو بارها از سوی سخنرانان در ابعاد مختلف بر آن تاکید شد.

در این میان از نقش تاثیرگذار بیل کلینتون، در تبیین و شکل دهی به این گفتمان نیز نباید غافل شد. کلینتون، دموکراتی میانه‌رو با رویکردی محافظه‌کارانه است که اوباما در مقایسه با او یک لیبرال‌دموکرات به شمار می آید.

در توضیح تاثیرگذاری کلینتون همین نکته بس که بدانیم او طولانی‌ترین دوره رشد اقتصادی را در کارنامه ریاست جمهوری خود دارد و بسیاری از برنامه های او یا به قانون تبدیل شده و یا از سوی قوهٔ مجریه اجرا شده اند. از برنامه های دولت او می توان به توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا)، قانون کنترل جرائم خشن، قانون برنامه بهداشت کودکان، مرخصی بدون حقوق برای زنان باردارو بیماران خاص، انتصاب تعداد بیشتری قاضی زن و اقلیت نژادی دردادگاه‌های فدرال آمریکا نسبت به قضات مرد سفیدپوست و ابلاغ فرمان اجرایی ۱۳۰۱۱ به روسای همه آژانس‌های فدرال در خصوص استفاده کامل از اینترنت به منظور شفاف سازی و دسترسی راحت عموم به اطلاعات نام برد. 

حال باید دید که جامعه متکثر و متنوع ایالات متحده کدام دو گفتمان را در انتخابات ۲۰۲۴ برخواهد گزید. گفتمان مطرح شده از سوی جمهوری خواهان، مبتنی بر نمود واضح اولویت آمریکا در همه امور (ملی گرایی) و تسلط نخبگان بر عموم افراد جامعه و یا گفتمان دموکرات ها بر مبنای هم نوع خواهی و اولویت جامعه بر فرد با ترویج شاخصه هایی همچون آزادی، تکثرگرایی و دموکراسی خواهی. 

ادامه دارد... .

منبع: فکرشهر
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر